Kolaps pražské plánovací revoluce
Ti, kteří miliardový podnik nového plánovacího útvaru, radního a později primátora Hudečka připravili , VIP experti, hvězdy české architektury, školy architektury i hlasy z vedení profesní organizace architektů, chtějí vidět ztracenou příležitost po inovaci a rozvoj Prahy.
Pláčou nad ránou z milosti disfunkční organizaci, která bezohledně a razantně uhrabávala píseček pro developerské hrady, s vizi budoucností v okně splátkového kalendáře. Vytěžovací, na profit orientované projekty developerských architektů, občané prostě nechtějí, protože k přidané hodnotě, ke kráse Prahy a kvalitě života ve městě nepřispívají. Založení IPR a Metropolitní plán měly být rychlým a bezkonfliktním řešením územního plánu bez hor připomínek do roku 2016.. Stal se ale pravý opak. Připomínky a námitky přicházejí ze všech stran a dodnes není termín dokončení 2020 na obzoru.Nyní jde o to jak Institut postavit na nohy a dát mu jasné zadání a cíle.
Kvetoucí Praha a rozvojová Bratislava
Kdo by chtěl výsledky pražské rozvojové politiky posoudit z nadhledu, může se podívat na Prahu z jihovýchodu od jednobuněčného dvojčete Česka -slovenské Bratislavy. I když Praha nemá jako Bratislava rozvojové plochy pro mrakodrapy, mohla by mít alespoň čisté výhradně pěší centrum, bezpečné Václavské náměstí, a také to bratislavské čisté ovzduší. Není divu, že Bratislava je před Prahou v přívětivosti a kvalitě života. Pulzuje rozvojem na funkční křižovatce evropských tras na západ ,sever a jih je součástí souměstí s Vídní, kde jste na letišti za půl hodiny, nově otevřená je dálnice do Polska a spojení o Brna a Prahy a Budapešti. Praha si žije spokojeně z podstaty, vlastní vinou izolovaná v České kotlině. Spojení železnicí na západ a jih je z doby CK monarchie, dálnice nevede ani do Drážďan ani do Lince. Na pražské letiště se přestupuje na Autobus z Metra na Veleslavíně a kufry táhnete po schodech. V příštích letech se jen málo změní. Rychlovlak z Paříže nemá v Praze kam dojet. Potřebné plochy Nádraží Sníchov likviduje Sekyrův projekt Smíchov City.
Praha nikdy neměla příležitost být evropským centrem, ale stále ještě může mezi městy jako Strasburg, Milano, Edinburg, nebo Bratisava být nejpřitažlivějším milionovým městem planety.
Když půjdete utilitárním nábřežím kolem banálního nábřeží dunajského osobního přístavu, objeví se před vámi jako zjevení nové Bratislavské Dunajské pěší korzo. projekt Eurovie.
Posaďte se tu do zahrádky restaurace na široké promenádě oddělené od Dunaje pruhem trávníku před 800 m dlouhým blokem moderní architektury s nákupní pasáží uvnitř uměřeného pětipatrového bloku s restauracemi v přízemí, kancelářemi a byty v horních patrech.
Sedíte na místě, kde předtím město nevábně končilo. Povedlo se postavit zde postavit novou výjimečnou městskou kvalitu, hodnotu pro město, po obyvatele i pro podnikání. .
Napadne Vás proč třeba výstavba nového Karlína podél Vltavy nemohla být koncipována nějak podobně. Proč je v proluce na pražském Rašínově nábřeží realizovatelný Tančící dům, jako PR stararchitekta Franka Gehriho, ale proč není v plánu podobné korzo kolem Vltavy v Holešovicích nebo Libni. Proč má být „světová“ architektura víc, než město postavené pro lidi a lidské hemžení.
Při poháru zázvorového piva jsem si otevřel časopis Prahy 7, Hobulet, na stránce, kde radnice „statečně“ bojuje o alespoň úzkou cyklostezku podél developerského projektu postaveného na hraně Vltavy.
Utilitárně podnikatelská vize IPR.
Praze velkorysé projekty nechybí. Jen jejich záměrem je využít ty nejlukrativnější lokality Prahy a změna, kterou přinášejí, Prahu obvykle poškozuje. V nejlepším případě je to nevyužitá šance v horším likvidace volného prostoru a městské kvality, jako na Bořislavce.
Praha má opravdu největší monumentální pomníky silniční dopravy jako Rondel vjezdu Blanky na Petynce, nebo největší dopravní křižovatku v Evropě, v Lahovicích. Takové by měly snad právo roztahovat se mimo nejcennější pražská území. Jsou bezpečné a rychlé a chlubí se svou velikostí v místech, kde by měly být co nejmenší a klidně i pomalejší. Od dob moderny a fetiše automobilu, stojí Praha pod diktátem dopravního inženýrství. Město evidentně nechce a neumí diktovat dopravě. Metropolitní plán beze změny přebírá padesát let staré absurdní a nefunkční záměry jako silniční Výtoňský most, jehož výstavbou by jako v Drážďanech, skončila Praha v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Zelenou má velké a drahé. Aby byly silnice ještě širší musí dopravní tah si přidat nesmyslný pás cyklostezky. Rozhodování je svázané s dopravní lobby mamutích podniků jako Metrostav.
Zpátky k Bulváru. Tentokrát kvazi-bulváru na Letenské třídě Milady Horákové. V prezentačním stanu na pozemku vil, nehorázně ponechaných zubu času, ukázali počátkem září sebevědomí architekti spojení s IPR, jak z území památkové zony a volného sportovního území tréninkového hřiště Sparty udělat stavební lokalitu, která tak dostala primát té nejlukrativnější stavební lokality v Praze.
Letenskou pláň budou lemovat u dopravní tepny s jistě 30 tisíci auty denně, budovy odpovídající výšce kolosu modernistického bloku „Molochova“. Výjezdy tunelu Blanka a garáže pod Letenskou plání jsou dárek města z daní poplatníků, pro budoucí megazástavbu. Pro koho bude í takovýhle bulvár podél řeky aut se superdrahou nabídkou unikátního výhledu na Prahu v horních patrech tak atraktivní? Ovlivní megaprojekty na dosud volných plochách kvalitu ovzduší? Jistě zlikvidují vnímání zeleného horizontu pražského údolí.
To co dělá jedinečnou kvalitu Prahy, je množství volných ploch uvnitř města. Metropolitní plán zde vidí příležitost k zahuštění zástavby. Pojem městské kvality, není předmětem k diskuze s technology kultu plánu. Shrnuto bývalým ředitele IPR Stiborem:“ Budeme stavět uvnitř města, protože zde máme hotovou infrastrukturu, kterou by jinde muselo město financovat“. (na foru 2000,discontent society, moderace Žantovský). Jestli je z výroku patrná nějaká vize, tak vize utilitárně podnikatelská.
Starosta Prahy 7 se chce s developerem, majitelem Sparty a developerem budoucího Kongresového centra dohodnout, protože se obává žalob za nerealizovaná očekávání. Při finanční nerovnováze mezi soukromými a veřejnými prostředky, by u soudu radnice na svou neústupnost mohla doplatit.
Jinou ukázkou rozvoje jako vytěžování dnešního stavu, je trasování trasy Metra D opět do středu Prahy prostě proto, že vedení Metra do míst s menším zájmem pasažérů by přinášelo menší výnos jízdného. Argument má dva háčky. Uvažuje s dnešním stavem i době, kdy dojde k výstavbě na konci nového desetiletí, v té době má Praha už vypadat jinak. Smyslem vedení Metra musí být podpořit a spojit nová okrajová lokální centra. Krokodílí slzy nad nedostatkem „světové architektury“ nemusejí lobysté plakat, když se chopí příležitosti kultivovaně stavět v lokálních centrech Prahy.
Příkladů diktátu IPR je ale bezpočet. O městských lokalitách rozhodují mladí lidé, kteří je nikdy ani neviděli. Ať jde o infrastrukturu jako vnější silniční okruh, spojení na letiště, železniční spojení Prahy atd. Proč nelze významné části brownfieldů využít pro nové parky, tolik potřebné pro zdravější klima ve Vltavském údolí?
Konečně něco o tom říká i poslední informace z Prahy: "Správa železnic má s developerským projektem Smíchov City své starosti. Zástavba totiž odřízne od pražské železniční sítě jinonickou trať známou jako Pražský Semmering, která nyní ústí na společné nádraží. SŽDC ji bude muset nákladně napojit na osobní nádraží na Smíchově.". příklad,že IPR umí likvidovat funkční nádraží pro developerský profit.
Příklady dokumentují koncepci rozvoje , postavenou podle slov bývalého ředitele IPR Stibora na využití lukrativních stavebních ploch v centru.
To je rozdíl v přístupu k dvou městům, který snad nevyžaduje žádný komentář.
Máme šanci zastavit propad do třetího světa chaosu a vyvádění zisku, ale musíme hledat odpovědnost za dnešní situaci tam, kde vznikla
Jiří Gebert
Holota jede
Pohyb civilizace dopředu a ven, zastavil Twitter, který ze 140 znaků udělal horní hranicí pro chápání světa. Není zřejmě síly, trpělivosti, prostoru a zájmu o věcnou diskuzi.
Jiří Gebert
Zákaz haremů v Čechách
Pevná hráz Islamisaci Česka. Tohle teda nedopustíme! Nevite snad co se stane v islamisovaném Česku? Český sultán , vezíři, ajatolahové,šejkové atd, každý bude zařizovat kýčovitý harem, pro minimálně těch 40 nejhezčích holek.
Jiří Gebert
Hustě na Smíchově
Když jedete tramvají po terase smíchovské Radlické ulice a vidíte svrchu a na brownfield bývalého seřaďovacího nádraží, napadne vás: Odtud jednou uvidím nové krásné, moderní město. Chyba lávky. Město neuvidíte. Návrh zástavby podle vítězné architektonické soutěže vám do výhledu postaví osmi a více podlažní nepřerušovanou fasádu, která podle fikce architektů vytvoří nový městský bulvár. O tom, jak vypadá skutečný bulvár a živé město, se dá těžko diskutovat s „Institutem Plánování a Rozvoje Prahy“ – IPR, který v konceptu Metropolitního plánu postavil jako nejvyšší veřejný zájem „Architekturu“ a koncept zahušťování města. A tenhle koktejl je i nový recept na novou Prahu, poskládanou z vysoutěžených prefabrikátů celých čtvrtí v duchu architektonicko-developerských představ této instituce.
Jiří Gebert
Nic proti Pražským stavebním předpisům.
Nic proti Pražským stavebním předpisům. Jsou bohužel součástí megasalátu Metropolitního plánu s esoterickou příchutí aplykace pytagorejského tetrakysu na nešťastnou Prahu. Od úředního tvůrce arch.Kouckého, jehož předražené mosty se vysmívají logice zemské gravitace a jeho plány města obyčejným lidem.
Jiří Gebert
VIP Diskuze o tunelu "Blanka" - model mediální zábavy
Může jít VIP Diskuze o TUNELU "BLANKA" na kořen věci?Speciál Václava Moravce o tunelu Blanka slibuje v pondělí večer podle upoutávky, jako hlavní panelistku arch. Jiříčnou. V Hyde parku, kde byla "Blanka" na pořadu, se vyskytovaly zatím pouze osoby spojené s rozhodováním o "Blance". Na problém absurdního tunelu jsme se tak mohli podívat ze strany těch, kdo za nej nesou odpovědnost. Pro tzv. vyváženost by ovšem museli ke slovu přijít kritici samotného rozhodnutí tento dopravní megapaskvil realizovat, nebo alespoň takový moderátor, který by mohl pány Béma , Kasla a Poláka se zásadními výhradami odborné veřejnosti konfrontovat.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 31
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 605x